25/07/2025

Ingenting står stilla inom transportsektorn, och det gäller särskilt designen av järnvägsfordon. Bullerdämpande säten, en budgetzon för korta resor, säten som kan omorganiseras för att passa både rusningstrafik och lågtrafik, innovativa luftreningssystem och mycket mer. För flera år sedan utvecklade Tyska järnvägen sitt så kallade "Idétåg" – en tågmodell som demonstrerar designoptimering. Det är ett tydligt exempel på hur järnvägsfordon kontinuerligt förnyas.

Men all innovation är inte lika synlig. Ta exempel på kabelhantering i spårbundna fordon. Numera har ett genomsnittligt höghastighetståg cirka 200 km kablar och ledningar. Det är ungefär lika mycket kabel som i ett Airbus A380-plan med jetmotor. Som passagerare ser du inget av detta kablage, men du upplever dess fördelar, oavsett om det är en skärm på ett säte som visar den senaste storfilmen eller ett felsäkert bromssystem. Och mängden kabel ökar dramatiskt. Den verkliga utmaningen är hur man installerar kablar snabbt och enkelt, och håller dem säkert på plats till lägsta möjliga kostnad.

Paul Cocheril, EMEA-chef för järnvägsmarknaden på HellermannTyton, hanterar dagligen sådana utmaningar i tåg: ”Medan kablar och ledningar i tidigare järnvägsfordon huvudsakligen var avsedda att distribuera elektrisk kraft genom fordonen, ser vi idag data och signaler som skickas fram och tillbaka mellan vagnar och lok – för passagerarnas komfort men också för en mer intelligent och effektiv drift av tåget. Vid någon tidpunkt står man inför frågan om hur man ska dra all denna kabel när den lämnar kanalerna och stegarna i golvet eller taket – till exempel runt dörrarna.”

EdgeClips visar sig vara ett idealiskt sätt att fästa kablar när de lämnar kabelhyllorna
EdgeClips visar sig vara ett idealiskt sätt att fästa kablar när de lämnar kabelhyllorna

Den traditionella metoden är att använda metallkolvar som nitas fast. ”Detta är mycket arbetsintensivt”, förklarar han. ”Kolvarna måste först monteras. Och det gjorde det ofta svårare att maximera effektiviteten vid förkonfektionen. Metallkolvar är också relativt tunga, så de ger järnvägsfordonet mycket extra vikt, utan någon särskild ytterligare strukturell fördel.”

”Den verkliga utmaningen är hur man installerar kablar snabbt och enkelt, och håller dem säkert på plats till lägsta möjliga kostnad.”

”Tidiga användare i branschen”, rapporterar han, ”övergår från den här metoden och använder istället EdgeClips, som är en mer effektiv lösning. Dessa använder befintliga kanter för att förankra en kabelhärva ordentligt och säkert, även där starka vibrationer är en konstant faktor.”

EdgeClips – En dold mästare

HellermannTyton började utveckla sitt EdgeClip-sortiment i mitten av 1990-talet, främst för bilindustrin, där vikt och utrymme är av yttersta vikt. Dessa "dolda mästare" kan styra kablar och ledningar i alla dragningsriktningar. EdgeClips kan enkelt tryckas på plats för hand, vilket sparar tid jämfört med att nita metallklossar i spårfordon med verktyg. Och de är idealiska för trånga utrymmen och applikationer där det inte är praktiskt att borra hål eller använda lim. En enorm fördel är att de enkelt kan förmonteras på kabelhärvan, vilket sparar tågtillverkare mycket tid under konstruktionen.

Nästa generation – Dra två kablar parallellt längs kanten

”EdgeClip utvecklades som en specialanpassad produkt för att möta en specifik utmaning, men liksom många av våra produkter var den så framgångsrik att den har blivit en standardprodukt”, säger Paul Cocheril. ”Under tiden används den i många olika industriella tillämpningar, inklusive i järnvägsfordon.”

”EdgeClips kan enkelt tryckas på plats för hand, vilket sparar tid jämfört med att nita fast metallklossar i spårfordon med verktyg”

En nyare utveckling av EdgeClip är en version som drar två kablar parallellt, en på varje sida av en ytkant. Inom HellermannTyton refererar vissa lättsinnigt till den som "Mimmi Pigg" EdgeClip, med hänvisning till Disneyfiguren, eftersom den är liten och ser ut som att den har framträdande "öron".

Den kryptiska EdgeClip T50ROSCBTO2SET, kärleksfullt kallad "Mimmi Pigg"
Den kryptiska EdgeClip T50ROSCBTO2SET, kärleksfullt kallad "Mimmi Pigg"

”Fördelarna med parallelldragning är mycket tydliga”, säger Paul Cocheril. ”Beroende på kablagets vikt, låt oss säga att kablaget eller kabeln måste fästas ungefär var 30:e cm horisontellt, eller var 50:e cm vertikalt. Vi talar om en betydande minskning av processkostnader och tid – potentiellt upp till två tredjedelar – jämfört med butt and tie-metoden, för att säkra samma mängd kablage eller kabel parallellt i en vagn.”

Metallklorna i hjärtat av EdgeClip tål vibrationer och stöder vikten. Förmonterad med kabelhärvan räcker det med ett enkelt processteg – utan behov av verktyg – för att säkra parallella kabeldragningar. ”Om man tar hänsyn till kostnaden för metallklossar och den tid som går åt till att installera dem är EdgeClip ett mycket effektivt och ekonomiskt alternativ. Besparingarna är betydande, och det kan minska en del av trycket på de totala kostnaderna.”

Besparingarna ligger inte bara i den initiala tillverkningen av järnvägsfordonet. Enligt en ledande internationell leverantör av järnvägsteknik är den genomsnittliga livslängden för ett tåg 40 år. Som regel modifieras och renoveras dock järnvägsfordon minst en gång under sin livstid, och det inkluderar kabelaggregat. Dessa renoveras ungefär vart 20:e år.

”Om man tar hänsyn till kostnaden för metallstöttor och den tid det tar att installera dem, är EdgeClip ett mycket effektivt och ekonomiskt alternativ.”

”Det du sparar på kabelaggregat och installation på ett genomsnittligt tåg år 2022 kommer att upprepas – åtminstone delvis – senare, när aggregaten får sin översyn”, tillägger Paul Cocheril. ”Detta gör det ännu mer attraktivt att använda EdgeClips – och särskilt en som kan dra kablage parallellt –. Tänk dig bara den enorma ökningen av långsiktiga kostnader och tid som går åt till installation när metallstöttor används!”

Materialegenskaperna hos EdgeClip och buntband gör dessa mycket lämpliga för användning inom järnvägssektorn. Buntbandet är tillverkat av värmestabiliserad polyamid 6.6 (PA66HS), foten av UV-beständig polyamid 6.6 (PA66W) och EdgeClip-klämman av dubbelhärdat och belagt stål. Det uppfyller EU:s RoHS-direktiv om begränsning av användningen av vissa farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning, och det uppfyller DIN EN 45545-2 europeisk norm för brandskydd på järnvägsfordon och risknivå HL2 i kravuppsättning R22, R23.

”EdgeClips har länge varit en okänd hjälte i många industriella tillämpningar, och de är nu också på väg att bli det självklara valet för många tillämpningar i järnvägsfordon”, säger Paul Cocheril. ”Och naturligtvis mångdubblas fördelarna när samma fästpunkt kan användas för att dra parallella kablar, som med vår ”Mimmi Pigg” . EdgeClips må vara dolda bakom beklädnad i järnvägsfordon, men deras kostnadsbesparande potential är mycket synlig i slutändan.”

Testa våra produkter i din applikation. Beställ ett gratis provpaket med delar för järnvägsindustrin och upptäck fördelarna själv.

Kontakta våra experter

Är du intresserad av att veta mer?
Våra experter är alltid redo att erbjuda hjälp och råd och svara på eventuella frågor.

CONTACT TEAM ON TRACK